Iemand vermist? Wat nu? Volg onze stappen
Sarea: geïnitieerd door de politie, ontwikkeld met burgers.

(Social) media

Overweeg je (social) media in te zetten om een vermissing onder de aandacht te brengen? Dat kan, maar voordat je dit doet adviseert Sarea om onderstaande informatie eerst aandachtig door te lezen in het belang van de vermiste en van jezelf.

Dringend advies

Houd er rekening mee dat deze informatie over de vermiste vaak nog langere tijd vindbaar blijft.

De politie kan met je meedenken over een gepast bericht en kan mogelijk ook zelf een bericht publiceren.

Bekijk hier de tips voor het maken van de flyer en om vervolgens de flyer te maken.

Voorbeeld bericht

“Wij maken ons ernstige zorgen naar aanleiding van de vermissing van <alleen voornaam> en roepen iedereen op om naar <alleen voornaam> uit te kijken. Heb jij iets opvallends of bijzonders gezien dat ons kan helpen bij het terugvinden van <alleen voornaam>? 

Laat het weten via 0900-8844.”

Je kan dan het nummer van de politie (0900-8844) vervangen door een nummer waarop je bereikbaar bent. Maak nooit je privé nummer openbaar kenbaar. Wel kan je bijvoorbeeld een oude simkaart gebruiken met een ander nummer of een prepaid simkaart aanschaffen. 

Gevolgen

Denk na of je daar op zit te wachten. Houd altijd de persoonlijke achtergrond van de vermiste en van jezelf in gedachten.

Wees je bewust dat dit kan gebeuren en dat de mogelijkheid er is dat de vermissing onder grote aandacht kan komen te vallen. Maak de afweging of dit is waar jij én de vermiste op dat moment behoefte aan hebben. 

Wees je hiervan bewust en probeer je hiervoor af te schermen. 

Houd er rekening mee dat er veel tips kunnen binnenkomen dat de vermiste ergens is gezien, ook tips die zijn verzonnen en niet waar zijn. 

Vraag tips en reacties te melden via de contactgegevens in de oproep. Toch wordt er vaak wordt alsnog gereageerd op het (sociale media) bericht zelf.

Verwijder alle berichten op de (sociale) media en licht ook betrokken media in over de terugkeer. 

Bericht plaatsen

Je kan een nieuw e-mailadres aanmaken die je gebruikt tijdens een vermissing. Of je kan een prepaid simkaart aanschaffen.

Bijvoorbeeld op een Facebook account. Dit kan door naar de instellingen van je account te gaan. 

Deze persoon kan ook de binnengekomen reacties in de gaten houden.

Je kunt er daarom voor kiezen om binnen dit tijdslot het bericht te plaatsen.

Gebruik hashtags (max. 3 tot 5) om de zichtbaarheid van het bericht te vergroten. Bijvoorbeeld: #vermist #vermistpersoon #vermissing.

Deze groepen zijn niet gelinkt aan Sarea en hebben hun eigen eigenaren. Denk goed na over de gevolgen voor je dit doet. Het bericht is dan te zien voor een vaak grote groep mensen. Bepaal dus eerst of de timing geschikt is en of het in het belang van de vermiste is. Maak ook de keuze of je denkt dat het een geschikte groep is. Overleg dit eventueel met de politie. De groepen zijn bijvoorbeeld te vinden op Facebook of Instagram.

Journalisten

Niet iedere vermissing krijgt te maken met media-aandacht, maar mocht een journalist je toch benaderen dan adviseert Sarea het volgende:

Een journalist kan vragen naar een familielid of directbetrokkene, maar het kan zijn dat deze persoon overmand is door emoties en het daarom niet verstandig is om deze persoon het woord te laten voeren. Vraag in dat geval iemand anders om met een journalist te laten praten of schakel externe hulp in. Slachtofferhulp of Namens de familie kunnen hier in sommige gevallen bij helpen.

Een journalist kan onverwachts bellen. Misschien ben je (nog) niet goed voorbereid op de vragen. Dat kan gebeuren. Noteer de contactgegevens van de journalist en vraag naar het doel van het gesprek. Bel pas terug als je hebt nagedacht over een eventuele reactie.

Journalisten mogen openbare gegevens en foto’ gebruiken bij een nieuwsbericht. 

Houd je boodschap kort en blijf bij de kern. Schrijf je punten overzichtelijk op. Ga niet in op vragen over dingen waarover je niet wil praten.

Een journalist stelt soms vragen waar je nog geen antwoord op hebt. Speculeer niet, verzin ook niets. Dat kan leiden tot miscommunicatie en verwarring. Geef eerlijk toe als je iets niet weet. Voel je niet verplicht te reageren op hypothetische vragen (‘Wat als’… ‘Stel dat…’) of suggestieve vragen (‘Vindt u ook niet dat…’).

Scroll naar boven